round minus
round plus

Klubtörténet


A kezdetek..


Negyvenhat évvel ezelőtt, 1970. október 23-án adták át a speciálisan a speedwayre kialakított arénát a cívisvárosban, való igaz, az első hivatalos versenyre majdnem két évet kellett várni, viszont 1972. május 14-én nem akármilyen derbivel avatták a stadiont: a páros világbajnoki döntőbe jutásért szálltak harcba a vaspapucsosok. Az akkori nagy kedvencek, Radácsi Ferenc és Perényi Pál nem okoztak csalódást, az első helyen végezve jutottak be a svédországi világbajnoki fináléba. Érdekesség, hogy az augusztus 20-ai Debrecen Nagydíj csak 1975-ben került át a Nagyerdei stadionból a város déli részébe, s ekkortól számítjuk a „virágkarneváli népvándorlást”. Augusztus 20-án (és május elsején) több ezer család programja megegyezett: a felvonulást, a nagyerdei állatkert és vidámpark látogatást követően kora délután megteltek a villamosok és a buszok, amelyek már várták a salakversenyre igyekvőket. Össznépi szórakozás volt a salakmotorverseny, a telt ház szinte mindig garantálható volt.


Nagy generáció


A nemzeti ünnepeinken lebonyolított hagyományos viadalokon túl rendre világversenyeket rendezhetett a Debreceni, majd később Hajdú Volán csapata a Gázvezeték utcában. A nyolcvanas évek elején, nevezetesen 1982-ben egy olyan világbajnoki kvalifikációt szurkolhattak végig a drukkerek az esőben, amit nem magyar versenyző nyert, mégis máig emlékezetes maradt. Történt ugyanis, hogy az első hely sorsáról különfutam döntött, ahol a cseh Ales Dryml (Lukas és ifjabb Ales édesapja) és a szovjet Mihail Sztarosztyin csapott össze. A cseh motoros a „gördítő” felőli kanyarban elcsúszott, de szinte ugyanazzal a lendülettel visszapattant a motorjára, s ellenfele után eredt. Dryml akarását siker koronázta, hiszen utolérte a szovjetet, s végül elsőként ért a célba. Már ekkor ott voltak a mezőnyben a salakmotorsport nagy generációjának tagjai, akik 1985-ben óriási tettel bizonyították tehetségüket: Adorján Zoltán, Hajdú Zoltán, Tihanyi Sándor és Bódi László éppen a Gázvezeték utcai stadionból kvalifikálták magukat a pockingi kontinentális döntőbe. Köztudomású, Adorján azon a németországi derbin írta be magát először a sportág nagykönyvébe, hiszen első magyarként bejutott az egyéni világbajnoki fináléba. Ezt a bravúrt 1989-ben megismételte Zoli, talán mondanunk sem kell, Debrecenből az első helyen kvalifikálta magát a müncheni vb-döntőbe.


Hans Nielsen látogatása


Az 1990-es esztendő több okból is nagyon fontos dátum a Gázvezeték utcai stadion „életében”, hiszen ekkor láthatták vendégül a hajdúságiak a sportág történetének egyik legkiemelkedőbb alakját, a dán Hans Nielsent. A Salakmotorozás Professzora a cívisvárosban is letette névjegyét, ugyanis maximális pontszámmal nyerte azt a Debrecen Nagydíjat, ahol a mezőny túlnyomó többsége már versenyzett világbajnoki fináléban. Nielsen látogatása a várt eredményt hozta, hiszen zsúfolásig megtelt az aréna, ami azért nagyon fontos tény, mert ez volt az utolsó olyan viadal, ahol telt ház fogadta a versenyzőket. A rendszerváltás negatívumai elérték a hazai salakamotorsportot is, a Volán már nem állt úgy a speedway mellett, ahogy korábban, így megkezdődött a sportág hanyatlása.


Baj van?


A visszaesés árnyékában azért számos világ- és Európa-bajnoki versenyt rendeztek Debrecenben, s valóban csökkent a viadalok nézettsége, de ha csakis a szigorú tényeket vesszük alapul, a salakmotorversenyek nézettség Hajdú-Bihar megyében még mindig a második helyen áll a DVSC futballmeccsei mögött. A Hajdúságban roppant népszerű sportág fölött akkor kezdtek gyülekezni a viharfelhők, amikor a pálya tulajdonosa, a Hajdú Volán Zrt. eladta az oly sok salakos sikernek otthont adó stadiont. Az igazi baj ott kezdődött, hogy nem olyan sportegyesület, vagy vállalkozás vette meg az ingatlant, amely a sporttal tervezte volna a jövőt. Az új tulajdonossal kötött szerződés értelmében 2010-ben lejárt az a kétéves kontraktus, melynek értelmében a salakosok használhatták a pályát. Ezek után igencsak kérdéses volt, hogy felbőgnek-e még valaha a salakmotorok a Gázvezeték utcai létesítményben.


A jelen


2011-ben új időszámítás kezdődött a debreceni salakmotorsport történelmében: hosszas munka, tárgyalások, a lakosok, szurkolók és sportbarátok lelkesedésének gyümölcseként az „új” tulajtól megszerezte Debrecen város vezetése a Gázvezeték utcai salakovált. Ennek következtében egy hosszabb távú, és igen ígéretes jövő elé néz a speedway a cívisvárosban, s ennek hatására az egész országban.

Az új klubvezetés színvonalas versenyek szervezésével és a tehetséges fiatal generáció felkutatásával, illetve nevelésével újra megmutathatja a világnak, hogy a magyar salakomotorsportnak helye van a világ speedway térképén...